مقالات

تاریخچه آهنگ تولد

آهنگ تولدت مبارک

آهنگ تولد در تمام جشن‌های تولد خوانده می‌شود و تقریبا همه آن را بلدند. تولدت مبارک نام ترانه‌ای است که ایرانیان در جشن تولد خانواده و دوستان شان آن را زمزمه می‌کنند. در ادامه تاریخچه آهنگ تولدت مبارک قدیمی ایرانی را مرور می‌کنیم.

 

 آهنگ تولد ایرانی

در سال ۱۳۴۹ به سفارش کارخانه پیکان، پرویز خطیبی و نوذر پرنگ شعر تولدت مبارک را سرودند که آهنگ سازی آن توسط انوشیروان روحانی صورت گرفت. برای اولین بار سه سال پس از افتتاح خط تولید پیکان این آهنگ در استادیوم آزادی تهران و طی مراسمی اجرا گردید.

طبق گفته انوشیروان روحانی تا قبل از ساخت این آهنگ و با وجود رواج یافتن جشن تولد در دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ شمسی، ایرانیان در مراسم تولد خود آهنگ تولدت مبارک انگلیسی را می‌خواندند هرچند ضرب آهنگ آن را به شش و هشت تغییر می دادند. شرکت ایران ناسیونال که تولید کننده پیکان بود در سال ۱۳۴۸ به فرهاد هرمزی سفارش ساخت فیلم تولدت مبارک را داد. فرهاد هرمزی از انوشیروان روحانی خواست تا برای آن فیلم آهنگ سازی کند.

این دعوت سبب دستیابی انوشیروان روحانی به ارزوی دیرینه اش شد و سرانجام این فرصت را یافت تا یک آهنگ تولدت مبارک ایرانی برای جشن تولد بسازد.

فیلم تولدت مبارک با اهنگ زیبایی که داشت در برنامه های نوروزی پخش گردید و با استقبال شدید مردم روبرو گشت بطوری که تعداد زیادی از صفحات آن در مدت کمی به فروش رسید.

از سوی دیگر مدتی بعد یعنی در روز چهارم آبان ماه که مصادف با زادروز محمدرضا پهلوی بود این آهنگ توسط ارکستر سمفونیک تالار رودکی به بهانه تولد شاه نواخته شد، در حالی که شاه و ملکه در حال ورود به این تالار بودند. بدین ترتیب این آهنگ به آهنگ رسمی تولد در ایران تبدیل شد.

 

کاربرد

پس از استقبال بی نظیر مردم از این آهنگ، آهنگ تولدت مبارک انوشیروان روحانی به آهنگ ثابت جشن تولدهای ایرانی تبدیل شد و اکنون چندین نسل با آن خاطره های فراموش نشدنی و شیرینی دارند. جالب است بدانید انوشیروان روحانی از رقص مکزیکی لاکاکوراچا برای ساخت این آهنگ الهام گرفته است. همانطور که پیکان بخش جدایی ناپذیر زندگی ایرانیان شده است آهنگی که به مناسبت تولد پیکان نیز ساخته شد به همان میزان محبوب و دوست داشتنی است.

این آهنگ در دستگاه ماهور اجرا شده و با آلات موسیقی غربی نیز قابل اجراست.

 

تاریخچه آهنگ تولد ایرانی

اولین آهنگ تولدت مبارک ایرانی، توسط انوشیروان روحانی ساخته شد.

متن ترانه

تولد تولد تولدت مبارک

مبارک مبارک تولدت مبارک

لبت شاد و دلت خوش

چو گل پر خنده باشی

بیا شمعا رو فوت کن

که صد سال زنده باشی

تولد تولد تولدت مبارک

مبارک مبارک تولدت مبارک

 

بیت اول ترانه یعنی «لبت شاد و دلت خوش، چو گل پرخنده باشی» توسط پرویز خطیبی و بیت «بیا شمع‌ها را فوت کن، که صد سال زنده باشی» توسط نوذر پرنگ سروده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.