مقالات

ظروف غذای نذری مناسب

ظرف غذای نذری

توزیع غذای نذری از رسوم دیرینه ما ایرانیان است. بنابراین خوب است بدانیم برای هر نوع غذای نذری چه ظرفی مناسب است. در این مقاله پس از بیان نکاتی در مورد انتخاب ظرف مناسب غذای نذری، انواع مناسب هر ظرف برای انواع غذای نذری را نیز معرفی می‌کنیم.

 

از ظروف پلاستیکی برای توزیع نذری استفاده نکنید

مهم‌ترین نکته در انتخاب ظرف برای نذری این است که تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنیم. منظور از ظرف‌های پلاستیکی، ظروف یکبارمصرفی است که با ریختن ماده غذایی گرم داخل آن، ظرف جمع شده و تغییر شکل می‌دهد. پس بهتر است این ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را برای توزیع غذای نذری تهیه نکنید. از ظروف یکبار مصرفی استفاده کنید که در برابر گرما مقاومت مورد قبولی دارند. در ادامه به بررسی چند نکته مهم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

ظرف غذای نذری

بهترین ظرف برای غذای نذری ظروف یکبار مصرف گیاهی است

ظروفی استفاده کنید که ترکیباتش به مواد غذایی نفوذ نکند

ماده اولیه تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی «هیدروکربن‌های پلاستیکی» است به همین دلیل مقاومت کمی در مقابل گرما دارند. اگر ماده غذایی گرم در این ظروف ریخته شود، ترکیبات این ظروف به درون ماده غذایی نفوذ می کنند. هیدروکربن های پلی کیستیک حلقوی که ترکیبات سازنده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هستند، در مجاورت با حرارت ترکیبات سمی خود را به درون مواد غذایی آزاد می کنند، از این رو سرطان زا هستند.

حال تصور کنید فردی غذای گرم داخل این ظروف را مصرف کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ مواد سمی آزاد شده از این ظروف پلاستیکی به بدن فرد وارد شده و در بافت‌ها و اندام‌های وی رسوب می کند. اندام‌هایی مانند کبد وظیفه سم‌زدایی دارند اما انباشت این مواد سمی در کبد در درازمدت، سبب بروز سرطان می شود.

 

ظرف غذای نذری

از ریختن مواد غذایی گرم در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خودداری کنید.

ظروف یکبار مصرف کاغذی جایگزین ظروف پلاستیکی

همانطور که گفته شد برای نذری از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنید. ظروف یکبار مصرف کاغذی یا مقوایی که از آنها به عنوان ظرف های نشاسته ای نیز یاد می شوند، بهترین انتخاب به عنوان ظروف نذری هستند. این ظروف که رنگ مات و شیری دارند، از نشاسته تولید می شوند به همین دلیل بوی ذرت می دهند. قیمت ظروف یکبار مصرف کاغذی کمی بیشتر است اما در مقابل سبب بروز بیماری نمی‌شوند و هزینه سنگین درمان را به کسی تحمیل نمی‌کنند. با خرید این ظروف استاندارد به سلامت خود و اطرافیانمان کمک می‌کنیم.

چرا ظروف گیاهی مناسب‌تر هستند؟

مواد اولیه تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف گیاهی، طبیعی هستند به همین دلیل از مقاومت گرمایی خوبی برخوردارند. بنابراین استفاده از این ظروف برای مواد غذایی سرد و گرم منعی ندارد. از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تنها برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد می‌توان استفاده نمود. پس اگر قصد دارید مواد غذایی گرم را به عنوان نذری توزیع کنید حتما از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنید.

 

ظروف یکبار مصرف گیاهی

مناسب ترین ظروف غذای نذری، ظروف یکبار مصرف سلولزی یا گیاهی هستند.

نکات مهم راجع به ظروف نذری

همه می دانیم که رعایت بهداشت و استفاده از مواد اولیه مرغوب در تهیه ظروف یکبار مصرف اهمیت بسیاری دارد. علاوه‌بر این باید به این نکته نیز توجه کنیم که در استفاده از این ظروف به خصوص به منظور توزیع نذری، نکاتی باید رعایت شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • رعایت بهداشت جامعه: دلیل اصلی استفاده از ظروف یکبار مصرف در توزیع غذای نذری، رعایت مسایل بهداشتی در جامعه است. پس بکوشید غذای نذری را در ظروف دربسته به مردم بدهید تا آلوده نشوند.
  • خرید ظرف مناسب: اگر مواد غذایی گرم توزیع می‌کنید تنها از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنید تا ضرری برای سلامت افراد نداشته باشند.
  • بسته‌بندی درست و مناسب: توجه کنید تا زمانی که مواد غذایی صرف می‌شوند نباید در معرض آلودگی قرار بگیرند. پس از ظروف یکبار مصرفی استفاده کنید که بسته‌بندی مناسبی دارند.
  • قاشق یکبار مصرف: در هنگام توزیع غذای نذری از قاشق‌های یکبار مصرف نیز استفاده نمایید تا بهداشت عمومی رعایت گردد. در انتخاب جنس قاشق یکبار مصرف دقت کنید.
  • لیوان‌های یکبار مصرف و نذری: می‌توانید از نوشیدنی‌های آماده که پلمپ هستند به عنوان نذری استفاده کنید (مثلا دوغ). اما اگر نذری شما نوشیدنی‌ای است که خودتان تهیه کرده‌اید دقت کنید از لیوان‌های یکبار مصرف گیاهی استفاده نمایید.

 

فراموش نکنید بر روی تمام ظروف یکبار مصرف علائمی وجود دارد که کاربرد آن ظرف را نشان می‌دهند. تمام ظروف یکبار مصرف موجود در فروشگاه اینترنتی بادکنک آنلاین از مواد اولیه مرغوب و بهداشتی تهیه شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.