مقالات

انواع ظروف نذری

disposable tableware

یکی از رسوم پسندیده و رایج در ماه محرم، توزیع غذا و نوشیدنی نذری است. در سال‌های اخیر، عموم مردم از ظروف یکبار مصرف برای توزیع نذری‌های خود استفاده می‌کنند. بنابراین خوب است با انواع ظروف نذری آشنا شوین و بدانیم از چه ظرف یکبارمصرفی برای چه نوع غذا و یا نوشیدنی استفاده کنیم.

ظرف یکبار مصرف پلاستیکی

ظرف‌های یکبار مصرف پلاستیکی یا از جنس پلی استایرن مقاوم (PS) هستند و یا از جنس پلی پروپیلن (PP). در واقع هر دو شفاف هستند اما ممکن است با افزودن رنگ در هنگام تولید، رنگی و یا مات هم باشند. ظروفی که از جنس پلی پروپیلن ساخته می‌شوند مقاومت بیشتری دارند. در مقابل ظروفی که جنس پلی استایرن دارند برای بسته‌بندی انواع مواد غذایی مناسب تر هستند زیرا انعطاف پذیری بیشتری دارند.

این نکته را به خاطر داشته باشید در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف به علایم روی ظروف دقت کنید. بطور مثال اگر قصد دارید غذای گرم (نه داغ) داخل ظرف یکبار مصرف بریزید حتما به فود گرید آن ظرف دقت کنید. ظروف فودگرید دارای نشان قاشق و چنگال هستند.

 

plastic desposable plate

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بسیار رایج و پرمصرف هستند.یکی از این کاربردها استفاده از آنها برای توزیع غذای نذری است

 

موارد مصرف: از ظرف‌های یکبار مصرف پلاستیکی می‌توان برای توزیع نوشیدنی‌های نذری سرد مانند شربت، شیر، شیرکاکائوی سرد، آب سرد و غذاهای سرد استفاده نمود.

موارد منع مصرف: به هیچ عنوان در ظروف یکبار مصرفی که فود گرید ندارند غذا یا نوشیدنی داغ و یا چرب نریزید. ریختن مواد غذایی گرم و یا چرب در این ظروف باعث آزاد شدن مواد سازنده ظرف و نشت آنها به درون مواد غذایی می شود. این مهاجرت مواد اولیه سمی و سرطان‌زا بوده و باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می شود.

استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف شفاف بهتر است زیرا نشان می‌دهد که از مواد اولیه دست اول ساخته شده‌اند. ظروفی که مات یا رنگی هستند ممکن از مواد بازیافتی تولید شده باشند و یا حتی رنگی که در آنها به کار رفته است میتوانند سبب به خطر افتاد سلامتی افراد شود. فراموش نکنید که ظرف های پلاستیکی برای مواد غذایی که دمایی بالاتر از ۴۰ درجه دارند به هیچ عنوان مناسب نیستند.

 

 ظروف‌ سلولزی (کاغذی)

برخلاف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که تجزیه ناپذیر هستند، ظروف سلولزی زیست فناپذیر هستند و به راحتی در طبیعت تجزیه می‌شوند و بنابراین دوستدار محیط زیست هستند. تا حد ممکن سعی کنیم از این نوع ظروف استفاده نماییم تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

موارد مصرف: بدون شک بهترین نوع ظرف برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ، سرد و گرم، همین ظروف سلولزی یا کاغذی هستند، زیرا دمای بالای مواد غذایی و یا چربی آنها با مواد سازنده ظرف ترکیب نمی شوند و برای انسان خطری ندارند.

موارد منع مصرف: منع مصرف خاصی برای استفاده از ظروف یکبار مصرف کاغذی وجود ندارد به جز این مورد که اگر نوشیدنی های داغ به مدت طولانی درون این ظروف نگهداری شوند، عطر و طعم خود را از دست می‌دهند.

 

paper disposable plate

ظروف یکبار مصرف کاغذی، دوستدار محیط زیست هستند و بهترین انتخاب برای غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم می‌باشند.

 

ظروف‌ فومی

یکی از مشتقات پلی استایرن، ظروف یکبار مصرف فومی هستند که مقاومت بیشتری در مقابل چربی و گرما دارند.

موارد مصرف: به دلیل مقاومت نسبتا بالا در مقابل دما و چربی، می‌توان انواع غذاها و نوشیدنیهای سرد و گرم و یا چرب را درون این ظروف ریخت.

موارد منع مصرف: بافت ظرف‌های یکبار مصرف فومی روزنه دار است به همین دلیل نباید مدت طولانی درون آنها مواد غذایی و یا نوشیدنی را نگه داشت زیرا احتمال انتقال هوا و میکروارگانیسم‌ها از طریق این منافذ وجود دارد. از به کاربردن این ظروف برای نگهداری مواد غذایی درون یخچال بپرهیزید.

foam disoisable plate

برای انواع نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم مناسب هستند اما نباید برای مدت طولانی از آنها استفاده نمود.

 

ظروف‌ گیاهی

ظروف یکبار مصرف ساخته شده از نشاسته ذرت را به نام ظروف گیاهی می شناسیم. قیمت این ظروف نسبت به سایر انواع ظروف یکبار مصرف بیشتر است. اگر به سلامتی خود و دیگران اهمیت بیشتری می‌دهید این اختلاف قیمت برای شما اهمیتی نخواهد داشت.

موارد مصرف: ظروف یکبارمصرف گیاهی برای نگهداری انواع مواد غذایی چرب و داغ برای مدت های طولانی و یا کم مناسب هستند.

ecofriendly disposable plate

ظروف یکبار مصرف گیاهی بهترین انتخاب برای توزیع انواع مواد غذایی نذری سرد و گرم می باشد

 

در فروشگاه اینترنتی بادکنک آنلاین، انواع ظروف نذری و سایر ظروف یکبار مصرف موجود است که با توجه به جنس‌شان کاربردهای متفاوتی دارند. با اطمینان خاطر می‌توانید هر آنچه نیاز دارید از این فروشگاه انتخاب نموده و سفارش دهید، زیرا از معتبرترین برندهای موجود در بازار تهیه شده اند.
بادکنک آنلاین یک اتفاق ساده، برای شادی خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.